HHM rauhallisesti nautiskellen

Pääsin mukaan ilmaiseen 14 viikon mittaiseen maratonvalmennukseen! Vihdoin pääsen testaamaan rajojani ja näkemään, mihin mulla olisi rahkeita, jos vain juoksisin säännöllisesti ohjelman mukaisesti. Saan räätälöidyn ohjelman, joka perustuu harjoitustaustaani sekä projektin alussa tehtyyn kuntotestiin. "Loppukokeena" juoksen syyskuussa maratonin.

Kuntotesti on Helsinki Half Marathonin jälkeisellä viikolla, joten en lähde tavoittelemaan HHM:lle sittenkään ennätystä, vaan tyydyn nautiskeluvauhtiin. Vaikka juoksu onkin sujunut viime viikkoina kevyesti, en halua romuttaa kuntotestiä mahdollisilla pökkelöjaloilla.

Testi tulee olemaan pidempi kuin normi juoksijan tasotesti, mutta toisaalta tehoiltaan kevyempi. Siinä ei haeta maksimia, vaan etsitään maratonharjoittelun perustaksi ns. maratonkynnys. Mua tullaan juoksuttamaan 6 x 2 km 40 sekunnin palautuksilla. Siinä tarvitsee jo jonkin verran pk-kestävyyttä ja yhteistyötä jalkojen kanssa!

Tulen raportoimaan projektin etenemisestä täällä blogissa muiden juttujen ohessa, mutta tarkemmat selitykset ja suoritukset löytyvät On Trail -sivustolta nimimerkillä Poppis. Jos et jo ole rekisteröitynyt ontrail.nettiin, suosittelen sitä lämpimästi. Itse olen rekisteröitynyt On Trailiin jo aikaa sitten, mutta vasta toukokuussa aloin merkitä sinne aktiivisesti omia suorituksiani. Aikaisemmin olen vain käynyt lukemassa (=stalkkaamassa?!) muiden päivityksiä.

Samalla kun käyt katsastamassa On Trailia, käypä lukemassa sieltä Jörön raportti viime lauantailta (4.6.). Hän oli yhdessä Pasi_P:n kanssa viilaamassa kuntotestiä. Rapparista saa hyvän käsityksen siitä, mikä mua odottaa vähän yli viikon kuluttua.

Mulla on tulevasta kuntotestistä enemmän perhosia masussa kuin Helsinki Half Marathonista!

Käyttöliittymänä On Trail sopii mulle paremmin kuin HeiaHeia. 
Tässä kuvakaappaus parin viime viikon harjoituksistani:




4 kommenttia

  1. On Trail on minulle aivan vieras, pitääkin käydä tutustumassa. Ai että,tuo maratonvalmennus kuulostaa todella kiinnostavalta. Seurailen innolla, miten se etenee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jonna lupaan raportoida pilkulleen tuolla OnTrailin puolella ja täällä yleisemmin.
      Löysin tiedon tästä maratonvalmennuksesta itse asiassa OnTrailin Facebook-ryhmästä. Siellä huhuiltiin kiinnostuneita ja heistä arvottiin valmennukseen kaksi.

      Poista
  2. Vau! Hienoa todellakin päästä treenaamaan säännöllisesti ja ilmeisen kovasti maratoonia varten. Täytyykin tutustua tuohon On trail-sivustoon. Minkä maratonin olet asettanut tavoitemaratoniksi harjoittelujakson päätteeksi? Onnea testiin ja treeneihin! Vai pitääkö toivottaa kestävyyttä? ;) _M_

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marika, mä luulen, että se kestävyys on nyt ykkösjuttu ;)

      Mulla oli annettuina vaihtoehtoina Espoon rantamaraton ja Vantaa. Halusin kuitenkin aloittaa ohjelman mahdollisimman pian, joten lähden tasaisen Vantaan sijasta mäkiselle Espoon reitille.

      Poista